dijous, de febrer 23, 2006

El jo malmès i els àngels del ciberespai


Susan Herring ja havia afirmat que el bloc (o blog, el normatiu Bibiloni dixit) constitueix un nou gènere discursiu, resultat de la combinació entre la pàgina web personal i el fòrum asincrònic. La blogosfera (derivat de blog; si fos de bloc, donaria blocosfera, estranya paraula) és la realitat que sorgeix de les hipervinculacions entre blocs, un univers de significacions que ultrapassa la concreció de cada post singular. El tot és més que la suma de les parts. El vincle és el lligam social feble protagonitzat pels actors virtuals, humans que interactuen amb màquines, que actuen al seu torn oferint una resposta a través del programari. La meva personalitat blògica està constituïda per fragments d'un mi-mateix entotsolat que albira un horitzó de comentaris. No puc atansar-me al tu-mateix des del fil eidètic del ciberespai. El tu que espera a l'altre costat és una corporalitat estranya, una carn ignota, intangible boira de desigs. El tu que mira des de l'altra banda és una res extensa metamorfosada en impuls elèctric. Enclavat en una posició real, el tu que mira defuig la seva pell i vola angèlicament vers l'eternitat de l'enlloc. Els blocs (o blogs, estic paralitzat pel dubte, raonament bibilonià coherent davant l'estètica faisó en què bloc es mostra com a quadern binari) són la dispersió cognoscitiva del jo cartesià, que ja no seu davant l'estufa ni s'obsessiona per la cera. Múltiples subjectivitats interpel·len el software per obtenir reconeixement. Jo sóc moltes coses que pensen, tantes com entrades en la meva representació virtual de la follia blogològica, formigues sinàptiques que són perquè penetren el temps, esbalaïdes. Una lúbrica concubina em mostra el camí, disfressada d'hipertext. Els arxius històrics xiuxiuegen com a fòssils d'una impossible harmonia preestablerta. Emperò, el rellotge virtual no s'atura a desgrat dels pactes mefistofèlics amb l'orbe digital. La contingència del meu ésser material no pot fer res davant l'esperit absolut encarnat en teranyina universal.